ninjafisken en blogg om mitt liv och min vardag

Alla inlägg under februari 2015

Av Cattis - 27 februari 2015 12:05

Igår efter jobbet så var jag o några till på Keramikkurs med fritiden hemma hos en tjej som gjort praktik hos oss förut.

 

Det var en superkul och mysig kväll, men när jag kom hem sen så var jag ganska trötter, men de va bara de att jag hann inte o slöa så mkt för min kära moder ringde o ville surra med mig, men de gjorde inte så mkt för de e ju alltid kul o få prata med lilla mamma   

 

 

Här kommer lite bilder från kvällen

OBS: Alla saker på bilderna är inte det vi gjorde igår kväll!!!

 

 

 

 

 

 

Ha de gött mina kära vänner

 

På återseende

 

 

 


 

Image and video hosting by TinyPic

Av Cattis - 23 februari 2015 14:16

I lördags så var det en intensiv dag för lilla mig, först så städade o plockade undan saker o ting som inte behövde ligga framme, sen så gick ja upp till soprummet men väl där uppe så va de som om någon sa att ja inte skulle va där just då för först så fick jag ena locket i huvudet o sedan när jag skulle slänga tidningar ja då fick jag det andra locket på fingrarna haha

 

men men de va ju bara o skartta åt efteråt, när klockan började närma sig 14.00 så va de bara o varva ner o ta emot mina kompisar som skulle komma o fira lilla mig. jag fick en massa presenter av mina kära vänner som kom o fira mig. 

 

Det blev en mysig eftermidda med mkt surr o fika   

 

 

Detta fick jag av mina fina kompisar:

 

 

 

 

Efter kalaset sen så fick jag en kompis som stannade kvar efter dom andra gått, lite tid att ta det lite lugnt innan vi skulle iväg på Fritidskväll med Fritiden.

Vi var lite före alla andra bara för o hjälpa Anna & Ewa (våra fritidsledare) med lite småpyssel... för sedan skulle vi äta egengjord pizza o sen kolla på Mello.

 

Och som vanligt så gick inte min favorit vidare   .

 

 





Här är en fin bild som min kompis Jossan tog på mig på fritidskvällen

hennes bogg finner du HÄR

 


 

Ha de gött mina kära läsare

 

På återseende

 


  

Image and video hosting by TinyPic

Av Cattis - 21 februari 2015 14:15

Detta är ett tidsinställt inlägg.

 

Det var väldigt lätt att baka gluten och laktosfritt.

 


 

Men här kommer recepten som jag lovat:

 

Glutenfria kolakakor

 



150 gram rumsvarmt smör Laktosfritt

4dl Semper Fin Mix

1dl socker
3msk ljus sirap
2tsk vaniljsocker
1/2tsk bakpulver

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Arbeta ihop ingredienserna med matberedare eller med händerna.
  3. Dela i fyra lika stora delar och rulla ut varje del till en längd, lagom lång till långpannan.
  4. Platta till mycket lätt (de flyter ut mycket) och placera dem två och två på bakpappersklädd plåt.
  5. Grädda i 10-15 minuter tills de fått fin färg.
  6. Skär längderna på snedden medan de är mjuka. låt svalna. Förvara i burk eller frys in.

 

Mockarutor, Kokosrutor, Kärleksmums – Kärt barn har många namn!

2 st ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjölk Laktosfri
4 1/2 dl Semper Fin Mix
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
150 g smält smör eller margarin

 

Glasyr:
3 1/2 dl florsocker
50 g smält smör eller margarin
4 msk kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Garnering: kokosflingor

 

  1.  Vispa ägg och socker pösigt.
  2.  Blanda mix, bakpulver, vaniljsocker och siktad   kakao och rör ner tillsammans med mjölk och det   avsvalnade fettet.
  3.  Häll smeten i en långpanna klädd med   bakplåtspapper.
  4.  Grädda kakan i 225 grader, ca 15 minuter.
  5.  Rör ingredienserna till glasyren till en slät   massa.
  6.  Bred glasyren över kakan när den svalat lite.
  7.  Strö på kokos.  
  8.  Skär den i fyrkantiga bitar.

Sockerkaka

2 st ägg
1 1/2 dl socker
50 g smält smör Laktosfritt
3 dl Semper Fin Mix
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl kokande vatten eller 1dl laktosfri mjölk

 

Gör så här:


  1. Vispa ägg och socker pösigt.
  2. Tillsätt det avsvalnade fettet.
  3. Rör ner mixen blandad med bakpulver och vaniljsocker.
  4. Tillsätt det mjölken eller vattnet.
  5. Häll smeten i en smord och bröad form (går utmärkt att använda kokos eller glutenfritt ströbröd.
  6. Grädda i 175 grader, ca 35 minuter.
  7. Det går utmärkt att använda sockerkakan som tårtbotten.

Hallongrottor ca 30 st.


 

300 g smör laktosfri
1 1/2 dl socker
1 st ägg
1 pkt Semper Fin Mix
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
Fyllning: hallonsylt

 
Gör så här:
 
  1. Rör fett och socker mjukt.
  2. Tillsätt ägget.
  3. Blanda i de torra ingredienserna och arbeta samman till en deg.
  4. Ta en snutt av degen och rulla till en boll 
  5. Tryck en fördjupning i mitten och lägg i en klick hallonsylt.
  6. Grädda i 200 grader, ca 15 minuter.

 

Kanske ska jag även göra Nutellakaka men jag har inte riktigt bestämt mig för jag måste ju hinna med mig oxå   

Men även om inte jag hinner att göra den så kan ni ju ändå få receptet   

 

Nutellabrownies med bara 4 ingredienser


375 g Nutella
2 ägg
1 nypa salt
1 dl vetemjöl


Garnering
florsocker
2–3 msk Nutella


 

 

GÖR SÅ HÄR:


  1. Sätt ugnen på 180 grader.
  2. Vispa Nutella och ägg med en elvisp i ca 1 min. 
  3. Tillsätt salt och vetemjöl och blanda ihop allt till en jämn smet.
  4. Bred ut smeten i en form, ca 11 x 18 cm eller ca 20 x 20 cm i diameter, smord och bröad eller klädd med bakplåtspapper.
  5. Grädda kakan mitt i ugnen i 15–20 min beroende på om du vill ha dem lite kladdiga eller inte. Känn med en provsticka. Låt kakan svalna i formen.
  6. Pudra över florsocker före servering och spritsa eller ringla över Nutella. Värm Nutellan i mikron i några sekunder så är den lättare att ringla över.

 


 




Ha de gött mina kära läsare

 

På återseende

 

 

 

Image and video hosting by TinyPic

Av Cattis - 20 februari 2015 12:01

Igår kväll så bakade jag en del inför kalaset på lördag och eftersom en tjej som ska komma är både gluten och laktosintolerant så tänkte jag de att jag bakar allt gluten och laktosfritt för att hon ska känna sig lugn o dels för att det är lättare att hålla reda på vad som är vad o inte behöva tänka o sen så pekar man ju ut någon heller, utan det är bara att mumsa i sig o se glad ut   

 

 

Men det har vare en liten match att leta reda på olika recept som är både gluten och laktosfria, så igår blev de bak typ hela kvällen och inte var de så svårt som jag trodde först att byta ut allt med gluten och laktos mot gluten & laktosfritt och gott blev det oxå måste jag säga, för självklart så var jag ju tvungen att provsmaka det jag bakat så jag vet att jag inte förgiftar mina gäster på lördag haha   

 


 

(Recept och Bilder kommer i ett senare inlägg) 

 

På lördag så blir de först lite städ och småplock innan gästerna kommer o sen på kvällen så ska jag iväg på Fritidskväll o då är jag inte hemma förrens vid kanske 22.15 kanske något tidigare men då blir de bara o komma ner i varav o säng hoppa i säng för på söndag är det jobb på GåBingon igen o då är det även Barnens Vasalopp så då lär de bli mkt jobb.

 

För några år sedan så var jag funktionär och delade ut blåbärssoppa till dom barn som ville ha, mm det var riktigt mysigt de.

 

 

Men iaf så på söndag kväll så lär jag var ganska så slut så de e ju tur att jag bara jobbar ½ dag på måndag så jag kan hämta igen lite krafter.

 

 

 

 

Just de en kompis brukar skriva ett bra motto på sin facebook som jag tycker är riktigt bra som jag bara måste få dela med mig av.

 

Jag kan

 

Jag vill 

 

Jag törs

 

 

 

 

Ha de gött mina kära läsare

 

På återseende


 

  

Image and video hosting by TinyPic



(Min snygga signatur har min goa kompis Jossan gjort åt mig)

Du hittar hennes blogg HÄR

Av Cattis - 18 februari 2015 10:04

Idag så ska jag in på Birsta med bästa Rebecka.

 

Jag ska först och främst kolla efter ett par nya skor, först hade jag tänkt mig o kolla efter mera brallor men kom fram till att jag är i större behov av nya skor just nu, dom skor som jag har är ganska så döa om man säger så, hälen har jag tejpat med sivertejp för att jag inte ska få skoskav o sen har skorna spruckit på sidan oxå så är det regnigt ute så blir jag ganska så blöt om fötterna.

 

Efter ha sprungit eller snarare promenerat runt inne på Birsta city så ska vi in på Copp och handla lite inför kalaset jag ska ha på lördag, så imorron och på fredag efter jobbet så är det ingen rast o ingen ro utan då ska jag stå o gno hehe nää vars men jag ska ta och baka så jag har något att bjuda mina gäster på.   

 

Igår kväll efter att ha kollat på Mordet på 3:an så låg jag en stund med min surfplatta och letade lite recept på gluten & laktosfria kakor, för en tjej som ska komma på lördag är nämligen både laktos & gluten intolerant så för lilla mig så blir det en utmaning.

 

Men då när vi skulle baka på jobbet o bju på till en tjej så fick jag ringa till min bästa kompis Carro och fråga om råd för jag hade inte en aning om vad man köpte för mjöl då när man är gluten intolerant, men då hade jag sådan tur att hon visste.

 

 

Så ett tips för er där som ska pröva på eller något så är det detta mjöl som ni kan köpa:

 


 

Vill ni ha olika recept på gluten & laktosfritt så kan ni kolla in DENNA sida

 

 

Vad jag ska baka få ni veta kanske på lördag eller på söndag   

 

 

Nää, nu e de nog dags o äta lite frukost så jag hinner med mig innan det är dags o gå iväg till bussen. Rebecka o jag ska mötas inne på Birsta City sen   

 

 

 

Ha de gött mina kära läsare

 

På återseende

 

 

 

 

Image and video hosting by TinyPic

Av Cattis - 17 februari 2015 11:48

På lördag är det dags igen för kalas o de ska bli skitkul rent ut sagt, o jag får baka vilket jag tycker är kul.

 

Jag ska inte riktigt än avslöja vad jag ska bara tror jag   

Men jag har planerat lite granna vad det är jag ska baka, min kompis sa de lite på skoj igår att jag skulle baka 7 olika sorters kakor, men nja inte riktigt så mkt ska jag baka men iaf minst 3 olika sorters kakor   

 

 

 

 

Idag på förmiddagen så var Inger (våran gruppledare) o jag ner på Domus och handlade en helt del, dels till semlan som vi fick nu till 2 fikat o så till fritidskvällen på lördag mm.

 

 


 

Såhär såg det ut när jag och Inger hade handlat färdigt.

 

 


Gott med semla till 2 fikat

 

 

 

Måste ju även få skryta lite med att jag har komme vädigt långt nu på min tubhalsduk, den är inte klar än för jag vill ha så jag kan vira den 2 varv runt halsen och att den ändå hänger lite löst.

 


 

 

Nää, nu e de nog dags o börja jobba igen.

 

Ha de gött mina kära läsare

 

På återseende

 

 

 


 

 

Image and video hosting by TinyPic

Av Cattis - 14 februari 2015 18:29

Denna dag började redan kl. 9.00  eller snarare jag bkev väckt då av att min mobil vibrerade, sen jag gjorde nya uppdateringen till mobilen så går det inte att sätta den på ljudlöst uatan bara på på vibration o för mig e de både på gott och ont... men får väl ta och börja stänga av mobilen helt om nätterna istället.

 

 

Men men nu ska jag inte va så negativ... För denna dag har vare så bra som den någonsin kunnat bli, inna mina 3 härliga vänner kom och firade mig så passade jag på och baka en kladdkaka med kokos i för Julia sa till mig i onsdags att hon tyckte de va supergoptt och faktiskt så kan jag inte göra annat än att hålla med henne. Efter bakningen så va de bara o köra igång diskmaskin och plocka undan lite smått o gott som låg lite här och var innan jag dammsög och skurade golven, ville ju att de skulle se fint ut när mina vänner kom.

 

 

Som väntat blev det en massa surr och många skratt.

Det som mest förvånade mig var att Sigge min älskade kisse vågade sig fram efter ett tag och till o med lät Carina få kela med honom, annars så brukar han alltid ligga gömd någon stans för han är ju inte världens modigaste kisse om jag säger så   

 

 

 

 

Nästa helg då blir de fullt ös medvetslös, hur jag nu ska orka de hehe

På onsdag blir det att handla hem till allt som ska bakas + en massa annat för på lördag då blir de kalas först o sen på kvällen så ska jag va en stund med Fritiden för då ska vi ha liten mello fest uppe på Dagcenter så då e man inte hemma förrens vid 22.15 kanske o då e de bara o dejta tanborsten o sedan kudden för på söndagen sen då e de jobb på Gå Bingon o då skulle det även vara barnens vasalopp om jag inte mins fel, så då lär de bli fullt ös där uppe.... Så jag lär nog vara så gott som död när jag kommer hem efter de....

 

 

 

Nää om man ska ta o rota i kylen efter någon matbit innan det är dags för Mello ikväll.

 

 

Men innan jag avslutar detta inlägg:

 


 

Mina fina presenter som jag fått av Carina, Julia, Camilla & Maud

Kaninen fick jag i present redan i tisdags men fick inte öppna den förrens idag på min födelsedag   

 

 

Jag har så otroligt fina vänner måste jag säga ALLA mina vänner   

 

 

Ha de gött mina kära läsare

 

På återseende

 

 

 



Image and video hosting by TinyPic

Av Cattis - 13 februari 2015 21:50

Nu känner jag tröttheten börjat krypa på... Idag har det vare en händelserik dag, vi har firat min födelsedag en dag för tidigt men vi jobbar ju inte på lördagar så ;-). När mina underbara arbetskamrater sjöng för mig så kände jag hur varm jag blev inombors.

Imorron som sagt så får jag 3 goa kamrater som kommer och firar mig o innan dom kommer så har jag ett par saker som måste hinnas med, men de tror jag inte ska vara några problem om jag kommer upp ir min underbara säng i tid.

Ha de gött mina kära läsare
På återseende ???

Presentation

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Instagram

Snäll blogg


Ovido - Quiz & Flashcards