ninjafisken en blogg om mitt liv och min vardag

Alla inlägg under november 2019

Av Cattis - 30 november 2019 14:22



För ca 2 veckor sedan så var det lyslördag inne i Sundsvall. Jag var där tillsammans med min kompis Olle. Det var riktigt trevligt men ärligt talat så trodde jag att det skulle vara mer folk än vad det var.

 

(Har fått veta att det såhär i efterhand att det var ca 20,000 personer på lyslördagen, men jag uppfattade inte som att det var så mycket folk där)

 

 

Vi gick runt lite i stadshuset som var öppet så man kunde gå runt lite och så var det julmarknad inne i ett rum som det var speglar på väggarna. När vi gått en sväng där inne så gick vi ut för att invänta att Pernilla Wahlgren skulle uppträda.

 

Här är en Tomte som satt i trappen inne i Stadshuset       

 

 

Efter uppträdandet och julbelysningen var tänd i stan så skulle Olle o jag hitta någonstans att äta och det slutade med att vi landate inne på Indian Palace. Det är riktigt god mat där, jag åt en Gostgryta med lamm med blande grönsaker i currysås, till efterrätt så blev det Kulfi

Indisk glass med pistaschnötter, russin, kardemumma, kokos och saffran.

 

 


 

I onsdags var jag i farten igen fast med min fina kompis Linda, jag var mest som sällskap men det var minst lika kul  . Vi möttes upp inne i stan eftersom vi åkte med olika bussar.

Sedan hoppade vi på en stadsbuss och åkte till Dollarstore, utan henne skulle jag inte kunna åka med stadsbussen dit för jag tycker att det bara blir så mycket stress eftersom jag inte har koll på läget, hur bussen ska åka eller när jag ska plinga. Skulle jag vilja åka dit själv så tar jag alltid färdtjänsten, för då kommer jag från punt A till Punkt B utan att behöva åka runt överallt innan och jag vet att föraren förhoppningsvis har koll på hur han/hon ska köra för att komma dit.

 

 


 

När man hittar något kul så måste man ju bara prova och så självklart knäppa ett par kort     

 


 

 

I fredags så var Dagliga verksamheten bjudna ner på Café In Between på fika som tack för att vi hade packat ljus åt kyrkan.

Café In Between är en av kyrkans verksamheter som alla är välkomna till. Varje fredag så har dom någon underhållning och självklart en fredagstårta som de själva har bakat.

Vill man gå dit och ta en fika när som hälst på veckan så kostar det inte mer än 20kr för en kopp kaffe/te/dricka och kaka eller 25kr för en tårtbit och kaffe/te/dricka.

Varje torsdag har dom nu öppet till kl 19.00, övriga dagar stänger dom klockan 15.00

 

I fredags så bjöds det på Blåbär och vaniljtårta   


Inne i kryptan kan man tända ett ljus och tänka på den man saknar eller bara sitta en stund.

Dom har även andrum där, men tyvärr har jag inte så stor koll på om det är varje dag eller bara vissa dagar i veckan, har tyvärr heller ingen riktig koll på vilken tid det är.

 

Du kan ta kontakt med expeditionen på Timrå kyrka eller gå in på In Between för att ta reda på vilken tid och dag/dagar som det är andrum.

Av Cattis - 13 november 2019 22:22


Ikväll så var jag med Fritiden och lyssnade på Jessica Falk på Pangea.

Det var riktigt mysigt för hon berättade lite om sitt liv och lite om sin dotter, som liten ramlade i en trappa och fick en hjärnskada som gjort att hon blev väldigt hjärntrött men att dom valt att fokusera på dom bra sakerna i livet och med sin musik förmedla så mycket kärlek.

 

Här kan du läsa mer om Jessica Falk





I den här musikvideon är det Jessica och hennes dotter som sjunger


 

 

 


Av Cattis - 13 november 2019 21:52

Nu tänker jag rikta mig mer åt alla kvinnor/tjejer ute i världen.

 

I våras så började jag fundera på att ta ut min spiral som jag då haft i ca 9år med ett byte där emellan, tänkte så ni inte tror att jag haft samma i i 9år, jag hade en hormonspiral som heter Mirena som räcker i 5år, men i alla fall så började jag som sagt i våras att fundera på att ta ut den av olika orsaker.

 

Jag har pojkvän och nej vi planerar INTE att skaffa barn eller så utan jag valde ändå att ta ut min spiral, men nu till det som jag vill ha sagt med detta inlägg   

 

 

När man haft p-piller eller spiral, minipiller eller annat med hormoner och sedan slutar med det så är de ju självklart att ens egna hormoner är i uppror och inte riktigt vet hur dom ska bete sig, det var ju något som jag var beredd på när jag tog detta beslut, men något som jag inte var beredd på var att när jag väl fick min första mens efter spiralen var att jag nu har haft den i 18 dagar och när jag googlar så finns det ingen info om hur länge man kan få stå ut med mensen, och visst det är olika från kvinna till kvinna/tjej men jag tycker ändå att det är dåligt att ingen info om hur länge man ska stå ut innan man bör ta kontakt med en gynekolog och utreda varför man blöder så länge.

 

 

 

I måndags så tog jag kontakt med mödravårdcentralen och rådfrågade med en barnmorska och hon sa det att jag har haft mens ganska länge men fortsätter jag att ha mens i upp till en månad så skulle jag ta kontakt med gynekologen på sjukhuset och utreda varför jag fortfarande har den.

 

 

Så just därför vill jag upplysa andra kvinnor/tjejer där ute som precis som jag sökt med ljus och lykta efter information om vad som är "normalt" efter att man tagit ut sin spiral eller slutat med P-piller. Enda information som jag själv hittade när jag googlade var i ett forum där det var en tjej som hade skrivit att hon hade haft riklig mens i 2 veckor innan det lugnat ner sig.

 

Själv så tänker jag ha lite is i magen och har det inte lugnat ner sig eller slutat till nästa vecka så tänker jag ta kontakt med gynekologen så dom får kolla upp vad som kan vara på tok.

 

 

 

Tycker detta är så viktigt att prata om så därför riktar jag detta inlägg till alla kvinnor/tjejer

 

 

Är du upp till 25år så kan du vända dig till närmsta ungdomsmottagning där du bor om du har funderingar eller frågor.

Presentation

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Instagram

Snäll blogg


Ovido - Quiz & Flashcards