ninjafisken en blogg om mitt liv och min vardag

Alla inlägg under augusti 2022

Av Cattis - 14 augusti 2022 11:07


Hallå alla kära läsare! Hoppas allt är bra med er i denna ljuvliga värme.

 

Nu har jag varit lite inaktiv igen som ni kanske märkt. Det är för att jag dels har börjat jobba igen och dels för jag inte hunnit eller orkat att blogga.

Så nu frams tills "jullovet" så kommer det att bli lite sporadriskt med inlägg igen.

 

Så vad har hänt sedan den 27 juli när jag bloggade senast.

 

Jo, jag har varit på utsällningen om RMS Titanic i Gärdehov tillsammans med Jossan och hennes pappa.

 

Jag fullkomligt älskade utställningen för det var verkligen som att gå tillbaka 110år i tiden och ombord på RMS Titanic.

 

Utställningen håller på fram tills den 4 september så än finns det chans kvar att gå om du vill och kan. Du hittar info och biljetter HÄR

 


 

När vi väl var på plats så var Spänningen hög och man längtade efter att få gå "ombord" på RMS Titanic.

 

De flesta har väl vid det här laget sätt filmen om Titanic med Leonardo Dicaprio och Kate Winslet i alla fall har jag sätt den rätt många gånger och tyckte den var riktigt bra. Men allt i filmen stämmer såklart inte men ganska mycket gör det.

 

Den här utställningen är en så kallad tyst utställning som man får lyssna på via hörlurar, man kan antingen hyra utrustning eller lyssna via mobilen i egna hörlurar.

 

Jag valde att lyssna via mobilen i hörlurar, nackdelen var de att några gånger så fick jag starta om och spola fram till där jag var för jag tror kameran på mobilen störde lite grann när jag ville fota.

 

När man går "ombord" på RMS Titanic så får man ta en foto om man vill som man sedan får köpa för 60kr.

 

 

 

Kaptenen ombord på RMS Titanic

Precis som i filmen Titanic med Leonardo Dicaprio och Kate Winslet så följde han faktiskt med sitt skepp ner i djupet.

 


 

 Bagage tagg med snöre från förstaklass

 


Den 31 Maj klockan 12.00 sjösattes Titanic



Detta är en av dom 2 väldiga ångmaskiner som drev Titanic som gjorde att Titanic kunde driva upp till 27 knop.

Nere i högra hörnet ser du en man, om du jämför han med ångmaskinen så förstår du storleken på maskinen.



3:e klass hytt med handfat

Var du ensam resande så fick du dela hytt med okända personer

Gifta par fick resa i den aktre delen av Titanic och ensamna män hade sina hytter i fören och ensamna kvinnor i aktern



1:a klas hytter




Här gick Titanic på isberget

Fartyget höll 21 knop när den gick på isberget

Mannen uppe till höger hette Freddy Flit och den

som först såg isberget.

Natten som Titanic sjönk så var det 0-0,5 minus i vattnet, en människa överlever högst 20-25 minuter i nollgradigt vatten




Här telegraferade Jack Phillips och hans assistent Harrold Bride att Titanic hade gått på isberg och behövde hjälp, först att svara var RMS Carpathia



Här är de 8 musiker som spelade medans Titanic sjönk.

De försökte få passargerare att behålla lugnet.

Ingen av musikerna överlevde





----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Pride i Sundsvall

 

Igår så var det dags för Pride tåget i Sundsvall, det var första gången som jag skulle vara med i tåget och jag tyckte det var riktigt trevligt.

Jag var där tillsammans med några vänner..

 

Ulrika som har lite svårt att gå långa sträckor, hon hade turen att få åka med den gamla brandbilen tillsammans med chuffören och killen från SVT Västernorrland, Jag och mina andra vänner promenrade glatt i värmen.

 

Vi avgick från Hedbergska skolan och avslutade paraden på Sundsvalls torg, där var det en som pratade och sedan så uppträdde Susie Päivärinta med en låt som hon sedan på kvällen skulle sjunga tillsammans med sin syster Lili Päivärinta på Estreet, det var även en annan kille som uppträdde men han har jag ingen koll på.

 

När Susie Päivärinta hade klivit av scenen så velade jag först lite fram och tillbaka om jag skulle våga gå fram och fråga om jag kunde få ta en bild tillsammsns med henne, men till sist så tog jag modet till mig och frågade. Självklart så fick jag en bild tillsammsns med henne  .

 


 

Efter att nästan alla skingrats så gick jag och 2 av mina vänner till Svenssons Kök & Bar, jag drack ingen alkohol för jag kände inte för det.

 

 

När jag kom hem så vände jag typ bara i dörren för att cykla iväg till Timrå Pizzan för att köpa min favorit pizza (En amerikansk pizza med namn "Las Vegas"). Gubben min var hos sin kompis och surrade och eldade lite i eldstaden som han byggt.

 

Jag hade tänkt att jag bara skulle vara hemma resten av kvällen och bara ligga på soffan och ta det lugnt och mysa med katten, men så blev det inte av någon orsak som jag inte tänker gå in på, men i alla fall så mezzade jag min gubbe och frågade om jag fick komma o göra dom sällskap och så blev det. Vi satt ute en stund innan vi gick in, det var meningen att gubben och hans kompis skulle kolla på någon gammal film men så blev det inte för gubbens kompis fruga satt och kollade på klipp på Youtube och där fastnade vi nån eller ett par timmar, själv somnade jag till en stund där på deras soffa innan vi gick hemöver.

 

Så med andra ord så blev det en händelserik dag igår   

 

 


 

Presentation

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Instagram

Snäll blogg


Ovido - Quiz & Flashcards