ninjafisken en blogg om mitt liv och min vardag

Direktlänk till inlägg 13 november 2019

Till alla kvinnor/tjejer

Av Cattis - 13 november 2019 21:52

Nu tänker jag rikta mig mer åt alla kvinnor/tjejer ute i världen.

 

I våras så började jag fundera på att ta ut min spiral som jag då haft i ca 9år med ett byte där emellan, tänkte så ni inte tror att jag haft samma i i 9år, jag hade en hormonspiral som heter Mirena som räcker i 5år, men i alla fall så började jag som sagt i våras att fundera på att ta ut den av olika orsaker.

 

Jag har pojkvän och nej vi planerar INTE att skaffa barn eller så utan jag valde ändå att ta ut min spiral, men nu till det som jag vill ha sagt med detta inlägg   

 

 

När man haft p-piller eller spiral, minipiller eller annat med hormoner och sedan slutar med det så är de ju självklart att ens egna hormoner är i uppror och inte riktigt vet hur dom ska bete sig, det var ju något som jag var beredd på när jag tog detta beslut, men något som jag inte var beredd på var att när jag väl fick min första mens efter spiralen var att jag nu har haft den i 18 dagar och när jag googlar så finns det ingen info om hur länge man kan få stå ut med mensen, och visst det är olika från kvinna till kvinna/tjej men jag tycker ändå att det är dåligt att ingen info om hur länge man ska stå ut innan man bör ta kontakt med en gynekolog och utreda varför man blöder så länge.

 

 

 

I måndags så tog jag kontakt med mödravårdcentralen och rådfrågade med en barnmorska och hon sa det att jag har haft mens ganska länge men fortsätter jag att ha mens i upp till en månad så skulle jag ta kontakt med gynekologen på sjukhuset och utreda varför jag fortfarande har den.

 

 

Så just därför vill jag upplysa andra kvinnor/tjejer där ute som precis som jag sökt med ljus och lykta efter information om vad som är "normalt" efter att man tagit ut sin spiral eller slutat med P-piller. Enda information som jag själv hittade när jag googlade var i ett forum där det var en tjej som hade skrivit att hon hade haft riklig mens i 2 veckor innan det lugnat ner sig.

 

Själv så tänker jag ha lite is i magen och har det inte lugnat ner sig eller slutat till nästa vecka så tänker jag ta kontakt med gynekologen så dom får kolla upp vad som kan vara på tok.

 

 

 

Tycker detta är så viktigt att prata om så därför riktar jag detta inlägg till alla kvinnor/tjejer

 

 

Är du upp till 25år så kan du vända dig till närmsta ungdomsmottagning där du bor om du har funderingar eller frågor.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cattis - Fredag 19 april 18:50

    Hallå alla mina kära läsare Hoppas allt är bra med er Med mig är det bare bra.     Det har visst gått en hel månad sen jag bloggade      Men jag kan lugna er mina kära läsare att det har inte hänt allt för mycket i mitt liv uta...

Av Cattis - Tisdag 19 mars 11:46

  Hallå alla mina kära läsare hoppas allt är bra med er, med mig är det bra men min tinitus i mitt vänstra öra har inte varit någe snäll med mig ett par nätter nu men i natt så var den värre än värst vilket har varit jätte jobbigt för den har ...

Av Cattis - Söndag 25 feb 13:22

    Hallå alla mina kära läsare Hoppas att allt är bra med er.   Med mig är de bare bra lite trött men de e ju typ standard       Igår så hade jag några vänner på besök som firade mig i efterskott, jag fyllde år på alla    dag men ...

Av Cattis - Tisdag 20 feb 10:23

  Hallå alla mina kära läsare Hoppas allt är bra med er.   Förtom att min rygg börjat bårka med mig så är de bare bra.     Har inte gjort något särskillt för att trigga ryggen, men ibland så behövs det inte mycket för att de ska bli ...

Av Cattis - Lördag 10 feb 12:55

  Hallå alla mina kära läsare Nu kommer här ett färskt litet inlägg      Hoppas att allt är bra med er Med mig är det toppen idag   Känner mig utvilad och piggelin idag      Har haft ett tag nu där min sömn har gått upp o ner och...

Presentation

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Instagram

Snäll blogg


Ovido - Quiz & Flashcards