ninjafisken en blogg om mitt liv och min vardag

Alla inlägg den 24 juni 2019

Av Cattis - 24 juni 2019 12:45

Detta är en väldigt spännande och gripande bok som är skriven med stor inlevelse att man kan förställa sig träsket dom bor i och hur dom lever.

När man väl börjat läsa/lyssna så vill man inte sluta.

 

Läste just att denna bok ska bli film med Alicia Vikander i huvudrollen och den beräknas komma ut någon gång under detta år (2019).

 

 

 

 

 

 

Handling:

 

Om jag berättade för dig vad min mamma hette, så skulle du känna igen det med en gång. Min mamma var berömd, fastän hon aldrig ville vara det. En sådan berömmelse som hennes vill ingen ha. 

 


Helena växer upp i en isolerad tillvaro långt ute i de vidsträckta träskmarkerna i övre Michigan. Hennes far lär henne allt om att överleva i det vilda. Hon lär sig spåra, jaga, fiska och hitta ätliga växter. Helena avgudar sin far och hon ringaktar sin kuvade mor. Men när Helena är tolv år inträffar en våldsam händelse som avslöjar sanningen om deras liv i träsket: att hennes far kidnappat hennes mor, som då var 14 år, och fört henne ut i träsket med våld. Helena är dotter till ett monster. När hon väl accepterat sanningen finns ingen återvändo. Hennes far måste stoppas och den enda som lärt sig hur man handskas med honom är hans dotter, Helena. Det blir en uppgörelse utan nåd. 

 


Drygt femton år senare lever Helena en ordnad småstadstillvaro med man och två döttrar. Ingen vet att hon bytt sitt namn, blekt sitt hår och förseglat sitt förflutna. Men så nås hon av nyheten att hennes far, kallad Träskkungen av pressen, rymt från delstatens högsäkerhetsfängelse. Hon vet att han flytt ut i träsket och att hon är den enda som kan hitta honom. Nu tvingas Helena använda allt hennes far lärde henne som barn för att hitta honom. Snart inser hon att han inte är på rymmen utan på jakt efter henne. 

 


Med H.C Andersens klassiska saga Dykungens dotter som suggestiv fond har Karen Dionne skapat en gastkramande och mörk thriller med en ung hjältinna som på liv och död tvingas ta upp kampen med sitt förflutna. Det är starkt, det är skrämmande och oupphörligt spännande

Av Cattis - 24 juni 2019 11:42


Nu är det bara 4 timmar kvar till semester här i skrivande stund.

Som jag längtar att få 6 härliga veckor med semester, men jag kommer att sakna min älskade gubbe som ska vara kvar hemma när jag åker till min bästa kompis.

 

Jag ska vara hos henne i 2,5 vecka ca och sedan 5 dagar hos min syster yster och hennes 2 mysiga barn   

 


Men en sak jag måste berätta om som hände mig igår..

Jag köpte nya glasögon och solglasögon hos Specsevers för ca 2 månader sen och var in där igår för att få hjälp att ställa in mina solglasögon för att dom inte satt kvar på näsan utan bara halkade ner hela tiden, vilket är väldigt irriterande.... Men iaf det som hände var att hon ställde in dom o så frågade hon hur länge jag hade haft mina solglasögon och jag svarade ca 2 månader och fattade ingenting, sedan fårgade hon efter mitt personnr, o lilla jag fattade fortfarande ingenting eftersom det är gratis att få dom fixade sådär..


men då sa hon sedan att det var en liten skada på glaset som jag inte hade sätt, men hon beställde helt nya åt mig så när jag kommer hem igen från resan så ska jag hämta ut dom nya solglasögona och lämna in dom gamla, och detta lilla kalas kommer inte att kosta mig ett öre.




------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jag ska försöka att uppdatera bloggen lite grann under tiden när jag är hos min bästa kompis men jag kan inget lova för jag tycker inte om att blogga via mobilen utan gör det hälst från en dator.


Men iaf så kan jag jag försöka ladda upp lite bilder här även om de kanske inte blir så mycket text till, och så får vi hoppas på att det är fint och varmt väder när jag är iväg, för då lär det nog bli ganska mycket bad   

Presentation

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Instagram

Snäll blogg


Ovido - Quiz & Flashcards