ninjafisken en blogg om mitt liv och min vardag

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2017

Boktips. Horungen

Av Cattis - 11 augusti 2017 19:11

Denna bok är så hemsk, men ack så spännande att man vill veta hur det går för den stackars lilla flickan som får växa upp under hemska förhållanden.

 

 

 

Handling:

 

Som åttaåring kommer Donya till Sverige från Libanon – kidnappad av sin egen pappa och hans nya fru. Sedan Donyas mamma drev igenom skilsmässan från sin våldsamme make, har pappan bara haft sporadisk kontakt med dottern men nu rycker han upp henne från allt hon håller kärt. När Donya gråter och vill hem till sin mamma i Beirut, säger pappans nya fru: ”Din mamma vill inte ha dig, hon är en lösaktig kvinna. Glöm att du har en mamma!”

 

 

Livet med styvmamman blir snabbt ett helvete. Donya blir slagen av både henne och sin pappa och hålls mycket hårt. Hon får hela tiden höra att hon är en horunge och misshandlas alltmer brutalt i hemmet. När hon är femton rymmer hon och hamnar – efter dödshot från pappan – i ett familjehem på annan ort.

Mannen i det par som tar hand om Donya hjälper henne att få kontakt med mamman i Libanon och sexton år gammal flyger Donya ensam till Beirut för att återse henne. Men knappt har de återförenats förrän Donya på nytt blir kidnappad, den här gången av pappans släkt. Hon spärras in i sin farbrors hus och hålls isolerad från omvärlden.

 

 

Horungen är den skakande berättelsen om hur en flicka berövas sin mor, sviks av sin far, tvingas lämna sitt land, misshandlas och blir kidnappad, inte bara en utan två gånger. Det är en berättelse om djup utsatthet men också stor inre styrka.

 

 

Donya Wihbi (f. 1981) kom åtta år gammal till Sverige från Libanon. Horungen är berättelsen om hennes liv och hennes debutbok. Donya bor i Stockholm med sin fästman.

 

 
 
Ingen bild

Hej

5 september 2017 16:46

När kommer de nya inlegg här?

Cattis

5 september 2017 17:36

Hej!
Jag tänkte uppdatera bloggen nu.
Har haft fullt upp så jag har inte haft ork eller tid att uppdatera förut =/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cattis - Tisdag 19 mars 11:46

  Hallå alla mina kära läsare hoppas allt är bra med er, med mig är det bra men min tinitus i mitt vänstra öra har inte varit någe snäll med mig ett par nätter nu men i natt så var den värre än värst vilket har varit jätte jobbigt för den har ...

Av Cattis - Söndag 25 feb 13:22

    Hallå alla mina kära läsare Hoppas att allt är bra med er.   Med mig är de bare bra lite trött men de e ju typ standard       Igår så hade jag några vänner på besök som firade mig i efterskott, jag fyllde år på alla    dag men ...

Av Cattis - Tisdag 20 feb 10:23

  Hallå alla mina kära läsare Hoppas allt är bra med er.   Förtom att min rygg börjat bårka med mig så är de bare bra.     Har inte gjort något särskillt för att trigga ryggen, men ibland så behövs det inte mycket för att de ska bli ...

Av Cattis - Lördag 10 feb 12:55

  Hallå alla mina kära läsare Nu kommer här ett färskt litet inlägg      Hoppas att allt är bra med er Med mig är det toppen idag   Känner mig utvilad och piggelin idag      Har haft ett tag nu där min sömn har gått upp o ner och...

Av Cattis - Onsdag 10 jan 09:19

  Halloj alla mina kära läsare Hoppas allt är bra med er.   Med mig är det bara bra, lite trött bara då jag fått sova hela natten.   Det är inte alla nätter som jag får sova hela natten eller få denna ljuvliga djupsömn.     Så mi...

Presentation

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Instagram

Snäll blogg


Skapa flashcards